Västkustens GK

Golf för människan närmare jorden

Bra träning för golfare

Athletic young man playing golf

Golf ses sällan som en väldigt fysiskt krävande sport, men faktum är att man kan verkligen tjäna på att vara i bra form då man spelar golf. Här tänkte vi föreslå några övningar som lämpar sig väldigt bra för golfare och kan förbättra deras spel.

Innan vi börjar med övningarna tänkte vi bara passa på att säga att precis som när man spelar är det bra att vara rätt utrustad när man tränar, se därför till att använda bra kläder och skor, detta ger bättre rörelseförmåga och minskar riskerna för skador.

Det finns tre huvudsakliga områden som är viktiga för golfare att hålla i god form:

  • Bröstryggen
  • Ländryggen
  • Höftleden

De följande övningarna bör göras två gånger i veckan och så många repetitioner man känner att man klarar av.

Bröstryggen

Det bästa för en golfare är att kunna ha bra rörelse i bröstryggen. Kroppen tar ut rörligheten i lederna runtikring om man har bristfällande rörlighet där, då löper man risk att få skador i skulderbladen eller axellederna. Känner man att man har ont i axelpartiet kan detta mycket väl bero på dålig rörlighet i bröstryggen.

En rekommenderad övning är den så kallade t-spine rotation. Gör så här: med lätt böjda knän och framåtlutad, håll händerna utsträckta med handflatorna ihop, utan att ändra position, svinga ena armen så att handen pekar uppåt, kom tillbaka och gör samma sak med andra armen.

Ländryggen

En golfare bör ha en stabil ländrygg, det är bålen som överför kraften som skapas i ben och höfter ut till armarna och klubban. Ländryggens stabilitet tränar man upp genom att stärka bålen på just det sätten den fungerar.

En bra övning man kan använda sig av är standing anti-rotation press. För denna övning behöver man en kabel fäst i en vikt, dessa kan lätt hittas på vilket gym som helst. Gör så här: sätt kabelns höjd kring magen, ta tag i handtaget med båda händerna och rotera kroppen så att kabeln kommer in mot kroppen från vänster. Håll händerna framför magen och tryck rakt utåt tills armarna är sträckta, för sedan tillbaka och repetera.

Höftleden

Igen är det rörlighet det handlar om när det gäller höftleden. Om man har dålig rörlighet kan detta påverka lederna ovanför eller under, vilket då blir ländryggen eller knäleden. Dessa två är inte byggda för att vara rörliga utan att vara stabila, vilket då kan leda till smärta om rörligheten tas ut där.

För att öka rörligheten i höftleden kan man använda övningen squat-to-stand. Gör så här: med fötterna axelbrett isär. ta tag i skornas fotspets och sitt ned på huk, räta ut knäna igen och repetera.